Friday, March 10, 2006

Prije par mjeseci stanovita zenska je trazila od mene
intervju za novinu zvanu MAX MAGAZIN. Po njenoj prici
bilo je prigovora na tekst od strane urednika i intervju je skracen. Neki "sporni" dijelovi su izbaceni. I to bi bilo
u redu da je takav intervju uopce objavljen. Ali nije.
Ne znam sta je u pitanju, ali mi takvo sto ide strasno na ganglije. Glupo je praviti sa nekim razgovor za novine ako taj razgovor nece biti objavljen.
ZATO LJUDI: AKO ZELITE DOBITI INTERVJU OD SCH, NAJPRIJE SE DOGOVORITE SA VASIM JEBENIM UREDNICIMA U VEZI OBJAVLJIVANJA, E DA NE TROSIMO VRIJEME I TRUD BADAVA. MENE NE ZANIMAJU VASI UNUTARNJI MEDJULJUDSKI ODNOSI. JEBITE SE, BA!
Ako se jos u svojim redakcijama niste afirmirali do razine profesionalca, onda najprije "stazirajte" godinicu-dvije
pisuci npr. o tome kako je pukla kanalizaciona cijev u Vogosci ili slicne stvari. Dok se ne uhodate, ok?

Intervju uradjen: 14.01.2004.

Ovdje je veci dio tog intervjua:

1. Prošlo je skoro godinu i pol dana od objavljivanja posljednjeg albuma SCH -a naslovljenog Vril. Mislim da je prošlo dovoljno vremena da možeš rezimirati njegov uspjeh. Koliko si zadovoljan?
Sve je u okviru ocekivanog. Danas rijetko ko kupuje originalne cd-e. Album je cijenjen, ali prodaja ide sporo.
Drugi bi na ovakvo pitanje odgovorili kako im je puko vec treci tiraz, ali lazu. Znam pouzdano da neki bandovi koji imaju cak i spotove na tv-u prodaju manje albuma nego mi. Medjutim, oni koji kupe nas album znaju da kupuju kvalitetnu stvar i ne zale novac.
2. Koliko znam, za album Vril niste snimili nijedan spot, èak ni onaj “promotivni”? Je su li razlozi finansijske ili neke druge prirode? Po tvom mišljenju, koliko su uistinu spotovi važni za prijemèivost neke pjesme kod publike?
Pa mi smo ranije bili navikli da nas drugi pozivaju da snimimo tzv. spotove ili da gostujemo na tv-u. Tako je to bilo prije. Ali prije je prije bilo i ljudi koji su se zanimali za drugacije vrste muzike pa tako i za SCH. Sad tih ljudi vise nema. Sada spot moras platiti, a meni se uopce ne placa. Moja muzika i moj rad opcenito su mozda potrebniji drugim ljudima nego meni. Zasto bih si ja placao spot? Da bih se gledao na tv-u? Sta imam od toga. Popularnost? Ne, ne razmisljam na takav nacin. Nisam bas toliko samoljubiv. I na koncu, u koju emisiju na televiziji, takvoj kakva jest, bi se dalo strpati SCH? Na neku pop-rock top listu? Pa idiotluk je i pomisliti staviti nas u takve programe. Sta bi mi radili skupa sa hrpom miseva koji se tamo pojavljuju pjevajuci pjesmice za djecu u osnovnoj skoli. Eto sama zamisli.
Znas, nudis svinjama dijamante, a sad bih jos trebao placati da oni to i uzmu
Mislim, naravno da bi nas trebalo biti na tv-u. Samo trenutno nemas emisiju koja bi svojom formom bila pogodna za SCH. Ustvari, mozda i ima neka takva emisija, ali nas tamo niko ne zove. Zove, ali rijetko. Mozda misle da spadamo u "rockere" pa tako trebamo na top liste. A za top liste smo preteski. Za cjelokupni televizijski zabavljacki image smo preteski. Nije do nas.
Televizija je OTROV. Najveci ispirac mozgova. Ali mi bi se trebali tamo pojavljivati. Stavise, to bi bilo jako korisno. Ne znam kako drugacije ocekivati da na nesto utjecemo ili da se nesto u toj TV shemi promijeni, uf!
Ponavljam, ne zbog sebeljublja, vec zbog potrebe da se ljudima pokaze kako postoje i druge stvari kojima se neko bavi, a ne samo kretenske sapunice, narodnjaci i zabavnjaci (ili razni kvazi-rockeri).
Spot je vazan svakako. Za nas ne samo kao sredstvo za promociju, vec je to dio cjelokupne kreacije.
Prije nekog vremena se jedan momak, fotograf i snimatelj, sam od sebe ponudio da nam snimi spot jer mu je to navodno izazov. Zove se Ado. I bili smo cak i poceli snimanje. Jednog dana se samo izgubio i od spota nije bilo nista. Eto vidis. Koji ga je vrag tjerao da se nudi i da ista obecava. Ali nema veze. Sad znamo da je lazov i na sudnjem danu cu svjedociti protiv njega, ha ha.
Mozda se prepao. Nije bas lahko raditi video za SCH.
3. Poslije objavljivanja albuma Gentle Art Of Firing 1995. , nekoliko godina boravio si u Pragu? Tamo si objavio i zbirku pjesama. Koliko ti je taj boravak bio znaèajan na kreativnom planu?
Da. Tamo sam bio cetiri godine. A sve je pocelo nasim odlaskom u Prag gdje smo svirali par koncerata.
Koliko je taj boravak znacajan? Pa nije taj boravak bio nesto posebno znacajan za razvoj moje kreativnosti. Ja sam vec davno prije bio formiran u tom smislu. Naravno da je svako putovanje ili izbivanje u neku ruku novi dozivljaj i to svakako djeluje pozitivno. Dobro se povremeno maknuti negdje i pogledati na stvari iz druge perspektive. To moze biti inspirativno,ne?
U samom Pragu se nisam puno bavio kreativom. Band se tada vec bio raspao i ja sam si dao jedan duuuugi odmor.
U pragu sam naprosto radio nesto drugo. U Pragu sam takodjer tutnjao. Bilo je to uzivanje.
Mogao sam tamo ostati. Ali zov sarajevske vukojebine je bio jaci, ha ha ha.
4. Sa albumom Vril, pokazao si da odlièno komuniciras sa današnjim savremenim trenutkom, moguænostima i olakšanjima koje on nosi. Šta je bilo presudno da se okreneš kompjuterskom (elektronskom) noiseu i industrialu?
Pa jedna od vaznih stvari je bila spoznaja koliko se toga korisnog moze uraditi uz pomoc kompjutera. Ustvari, apetit sam vec imao. Furao sam elektroniku i prije. Dosta sam se zapalio za rad na kompjuteru u drustvu mog prijatelja Ivana Peterlea iz Kopra. I prije toga, jos u Pragu, sam se bavio mislju da si kupim kompjuter na kojem bih snimao. Ipak, tek uz ovog Slovenca sam skuzio prave mogucnosti te tehnologije. A toga opet ne bi bilo da nije bilo Marka Brecelja koji me je u par navrata na po par mjeseci pozivao kod njih u Koper. Tamo sam prvi put koristio komp. za snimanje. I svidjelo mi se.
Zatim je dosao Mujke i iznio mi svoj plan o kupovini dovoljno dobre masine na kojoj sam kasnije uradio VRIL i jos kojesta. To je bio prijelomni trenutak.
Snimanje na kompjuteru ima i svoje mane, ali se to nekako da savladati.
6. U Sarajevu te se ne može vidjeti kao konzumenta javnog života. Zašto? I sa tim u vezi, kakav je danas tvoj style of life?
Pa sad... to je delikatno pitanje. Ja sam ti onako poprilicno sminker. Mozda zvuci paradoksalno, ali je tako. Volim i drustveni zivot, no nisam OFUCANA FACA. Nije me lahko vidjeti cesto vani. Furam se na "elitna" mjesta, sta god to znacilo. I na "elitno" drustvo. U Sarajevu i nema bas nekih elitnih mijesta. U Pragu ih je bilo.
Ipak, imam uzak krug ljudi koji mi znace i povremeno se s njima "otisnem".
Ako pak ne to, onda skroz suprotno. Ponekad izadjem u neke "rocky-barove" u kojima se osjecam opusteno, slobodno. Bez osjecaja da sam po bilo cemu drugaciji. I za tu varijantu imam nekoliko prijatelja (nisu muzicari) sa kojim se rado sastajem i cumuram. No, ni to uopce nije cesto.
Kulturni sadrzaji u gradu su NULA BODOVA i ne privlace. Vecina onog sto se nudi je ispod onog sto je mom duhu potrebno, tako da sam tu zakinut. Sarajevo je grad za penzionere i penzionerski nacin zivota. Protiv toga se ne moze nista, pa je najbolje da tako i zivim. Povuceno i podalje od javnosti. Ostajem "nedodirljiv". To nadoknadim nastupima u drugim gradovima. Zivi nastupi su dozivljaj. To vam digne adrenalin, ali tako da poslije duze vrijeme niste u stanju uzivati u drugim, polovicnim manifestacijama. A i ne nudi se nista vrijedno paznje. Ne nudi se nista sto bi se dalo svrstati u neki moj svijet.
Imam nekoliko dragih osoba i uzivam s njima biti. Definitivno nisam autist. U drustvu sam pricljiv i veseo. To mi ide pravo. Posebice kad sam inspiriran.
Nisam ja neki ufurani "guru". Dobro kontam stvari i odnosim se prema svijetu posteno koliko mogu. Ali u obicnom zivotu sam ovako vise "zenskar" i "urbani stakor". To me je u dobroj mjeri odvlacilo od rada na muzici. Moglo je te muzike biti i puno vise, a time i vise rezultata, ali sta ces...
7. Oslanjajuæi se na staru tezu: da Bošnjaci imaju dvije duše, zapadnu i istoènu. U jednom intervju, nakon objavljivanja albuma Gentle Art Of Firing, izjavio si da buduænost Bosne leži u islamskoj duši i germanskoj kièmi. Jesi li možda promijenio mišljenje?
Heh, to bi bilo super kad bi bilo izvedivo. Samo sto se i ovo islamsko i ovo germansko drugacije shvaca od onog kako sam ja mislio. Tesko je to sve objasniti u intervjuima. Zato bas i ne volim svoje intervjue. Nikad nema dovoljno prostora da se stvari objasne do kraja. A nema nista gore od krivo shvacenih ili interpretiranih izjava.
Ne mogu reci da sam promijenio misljenje, ali nista od toga. Ovo "islamsko" je sada strasno "in". Mnogi se pravo furaju na to. I nekako se stvara sve veci antagonizam. Kad sam davao tu izjavu druge su politicke okolnosti bile. Bio je jos uvijek rat. Sada su u pitanju razne politicke igre i ja ne bih zelio biti pijun u tome. Ne bih zelio ni da nasi ljudi budu taoci "velike igre" koja se igra preko nasih ledja. U ime vjere. Ali bolje da na ovom mjestu zacepim gubicu. Dosta sam rekao.
Imao sam prije iluzije da se nesto moze promijeniti, da se na nesto moze eventualno malo utjecati pa sam ponekad davao pretenciozne ili provokativne izjave, ali vec duze vrijeme mi je jasno da od toga nema nista. Nista se ne mijenja na bolje. Stvari se mogu shvatiti i ovako i onako, a to mi se bas ne svidja. Ipak, ne sikiram se puno. Cim pristanem dati intervju, racunam da to podrazumijeva i stanoviti rizik da cu biti krivo shvacen. Ali sta je tu je. Intervjui su tu da se baci malo prasine ljudima u oci. Ili da ih se malo zabavi. Nema u tome nikakve specijalne pameti. (doduse, ovaj intervju za CARPE DIEM je ispao iznenadjujuce dobro i ljudima se zaista svidio).
Postoji li naèin da se izaðe iz ove konfuzije u kojoj smo danas?
Bolje ce biti da na ovo pitanje niti ne odgovorim. Ako izlaz i postoji, trebat ce guta vremena da se izlaz i nadje. A kakve fajde od toga za nas? Za nase generacije? Sto se mene tice komotno smo mogli biti na "zelenoj grani" jos prije 30 godina. Ili i prije. Ja sam jos davno bio spreman za EU, he he he.
A i za susret sa izvanzemaljcima, ha ha.
Ma neka se svi je..
Koliko ona utièe na tebe lièno i da li sputava bend u izvedbi nekih ideja?
Pa bogami na mene to utjece jako negativno. Naravno da to sve sto se desava sputava band.
Visa kulturna i ekonomska razina znaci da je i odskocna daska visa. Onda su i uzleti i dometi visi.
Dzabe ti je da si OBER-GENIJE ako zivis u primitivnoj sredini. Slabo ces sta uraditi.
8. Prema tvom mišljenju, koje su to (društvene) bolesti današnjeg Sarajeva (ljudi u njemu)?
Ah, to je zeznuta tema.
Neke negativne osobine ljudi u Sarajevu I Bosni opcenito u najkracem su:
Sitnodusje
Pritupastost
Odsustvo osjecaja za eksperiment
Odsustvo osjecaja za sirinu
Nedostatak finih manira
Podanicki mentalitet
Inferiornost, skucenost
Grubost i sirovost
Super-ego-trip
Osjecaj velicine bez ikakvog osnova (prenapuhanost)
Siromastvo
Izuzeci naravno postoje. Neki moji prijatelji su izuzeci, npr.
Ima li bar malo “ zdravog duha”? Ima li izgleda da se u nekoj buduænosti stvori neki alternativni duh grada?
Hej, vidi ovo... Kako mozemo pricati o stvaranju nekog zdravog duha, neceg "alternativnog" u smislu kako se taj termin shvacao u, recimo, osamdesetim godinama kad su cinjenice tako neumoljivo jasne.
Nije, ba, vise bitno sta fura SCH ili neki drugi tzv. alter-umjetnici. Problem je u tome sto je danas kod nas alternativno postalo sve ono sto je drugdje NORMALNO. Ono sto mozemo nazvati NORMALNIM ZIVOTOM. Hej, ono sto se u drugim zemljama shvaca kao nesto prirodno i sasvim primjereno covjeku 21. stoljeca, kod nas je to u alternativi. A da bi ljudi bolje shvatili o cemu pricam, reci cu da u svijetu muzike, dakle u svijetu sveukupne ljudske intervencije u oblasti sklapanja tonova i sumova bilo koje vrste, alternativa zauzima mozda 0,01%. Ako i toliko. E u toj nekoj mjeri mi imamo onog NORMALNOG kod nas. I to je naprosto zanemariv procent, zar ne?
Nismo uopce u poziciji da govorimo o NADGRADNJI u umjetnickom ili znanstvenom smislu. To je samo misaona imenica.
A "alternativa" i nije dobar termin. Samo ne znam koji bi drugi termin upotrijebio, a da se dovoljno razumijemo. Ma svejedno.
9. Kakve su moguænosti za stvaranje kvalitetne muzike u SA i BiH? Ima li ljudi, koji bi mogli nešto uraditi i imali prostora za njih?
Eh, kvalitetnu muziku covjek moze raditi, da tako kazem, i u koncentracionom logoru, ako za to ima muda. Ako ima imalo ljudskog ponosa i hrabrosti. (ne mora to biti muzika. ima i drugih vaznih stvari).
Hocu reci, nije losa ekonomska situacija nesto presudno za razvoj umjetnosti. SCH je dobar primjer. Od samog pocetka rada sa SCH, jos od ranih osamdesetih, ekonomski uvjeti su bili katastrofa. Stalno neka jebada. Te nema ovog, te nema onog... Kokuzluk i eto ti. I bivalo je sve gore i gore. Ali smo ipak radili. Nismo imali nikakvu drugu satisfakciju osim umjetnicke ufuranosti. Za ovako sto morate imati nesto fanatizma i jaku potrebu da se duhovno sve vise i vise izgradjujete. I tako sve dok zivite. Jedino to vam moze dati dostojanstvo i moguci prosperitet. Bez toga ste samo sjena. Hrpa dildoa u pokretu. Dehumanizirana covjekolika kreatura.
Znas kako se kaze: PAMETNOM COVJEKU I KOMARAC JE MUZIKA.
Mene ustvari muci i ujedno plasi nesto drugo. A to je spoznaja da je ekonomski faktor mozda samo povrsina stvari. Ono sto je puno teze je slutnja koja me vodi daleko u sferu iracionalnog. Nekako mi se sve vise cini da je kod nasih ljudi u pitanju nesto skroz dublje. Da je to sama KARMA. Da oni ustvari nisu niti sposobni dati vise od sebe ili promijeniti sebe i svoje stanje. Da su grubo ograniceni. I to svojom krivicom, naravno. A ako bi bilo tako, onda ti je lahko izvesti zakljucak i odgovor na tvoje gornje pitanje.
Ne znam. Volio bih da se varam.
10. Koju muziku slušaš privatno?
Slusam dvije vrste: "teretnu" i "plesnu". Teretna za spoznaju, a plesna za tancovanje.
Muzika treba biti "sredstvo" spoznaje, a ne puka zabava. Na zalost svedena je na zabavu i ljudi je tako dozivljavaju. To siromasi duh.
Volim Bachovo "DIE KUNST DER FUGE". To je, jaranice, cista matematika. U to uplovis i vec si obisao Mlijecni put. Ne treba ti ni raketa ni nikoji vrag. To je Bachovo zadnje, nedovrseno djelo. Ma cista apstrakcija. Umro je, a da to nije dovrsio. Ima vise varijanti izvedbe ovog djela, ali ja preferiram ovu koju izvodi stutgarski komorni orkestar. U oblasti klasicne muzike to je zaista nesto. Ostali su pet kopalja iza. Gola komercijala spram toga, huh.
11. Kada možemo oèekivati sljedeæi album SCH-a i imaš li veæ sada ideju kako æe on idejno i izvedbeno izgledati?
Joooj, ne znam. Nekako sam se malo razlijenio. Ova prethodna godina mi je bila puna "dozivljaja". Nisam se bas mogao dovoljno usredotociti na rad. Ali nesto se ipak uradilo.
Nemam jos jasnu viziju kako bi taj novi album mogao izgledati, ali imam namjeru izdati album. Usao sam u neki mirnije period, a to znaci da cu vise raditi.
12. Koji su tvoji trenutni izazovi, poslovno i privatno?
Ono sto predstoji su nastupi u Zagrebu i Ljubljani 5. i 6. februara. To me onako dosta raduje.
Malo nasih miseva, bez obzira na njihovu popularnost ovdje, imaju priliku tamo svirati. Niko ih nece. Mene raduje da je SCH jos uvijek dobrodosao tamo. I to nakon svih tih godina pauziranja.
Inace, u poslovnom smislu izazov mi je da smanjim zemaljsku kuglu na velicinu klikera.
U privatnom zivotu sam upravo savladao neke izazove sto je razultiralo osjecanjem velike srece i zadovoljstva. Bilo je nesto burnih dogadjaja, nesto "vatre". Ali, MEIN GOTT, isplatilo se.
13. Kako provodiš slobodno vrijeme koje imaš?
U slobodno vrijeme vozim biciklo. To me opusta. BICIKL JE ZAKON.
Haj dosta je...